De eerste gemeenten

Hand.2:41 ongeveer 3000 zielen werden op die dag toegevoegd; 43 wonderen en tekenen geschiedden door de handen van de apostelen; 46 elke dag waren ze eendrachtig in de tempel, braken het brood aan huis en gebruikten hun maaltijd met blijdschap en eenvoud des hartes.

Veel gemeenten willen graag een gemeente zijn zoals uit handelingen. Als er een ideaalbeeld van gemeenten bestaat, dan is het toch vaak dit plaatje. Nog dicht bij de bron, dus zo zuiver als maar mogelijk kan zijn, denkt men.
Maar ik vraag mij af wat er zou gebeuren, als we die gemeenteleden, met hun ideaalbeeld in een tijdmachine zetten. Stel we teleporteren het hele clubje terug (ga ook maar even mee), plaatsen ze in Thessaloniki, Antiochië of Colossenzen en Paulus komt langs.
Hand.17:2 –er was een synagoge der Joden. En Paulus ging, zoals hij gewoon was, daar naar binnen en behandelde 3 sabbatten achtereen met hen gedeelten uit de schrift…..Oh, help, we moeten ons even aanpassen. Ze komen niet op zondag bij elkaar, maar op zaterdag, want dat is gewoon voor Paulus.
Wat weten we nog meer van Paulus?
Fil.3:5 besneden op de 8ste dag, uit het volk Israël, van de stam Benjamin, een Hebreeërs uit de Hebreeën, naar de wet van de farizeeërs,….Hand.22:3 een Jood opgevoed aan de voeten van Gamaliel. Dit is wel heftig, kunnen we wel naar deze man luisteren? Hij heeft alle uiterlijke kenmerken van een orthodoxe Jood, anders hadden ze hem de synagoge uitgezet. Hij heeft dus lange haarkrullen, tsietsiet aan de hoeken van zijn hemd, viert de Joodse feestdagen, leeft naar joodse gebruiken, en komt uit de strengste onderwijsrichting, de Farizeeën!
In Korinthe heeft Paulus zijn haar geschoren, want hij staat onder een gelofte, Hand.18:18, maar dat betekend dat hij volledig heeft gehandeld naar de wetten van een gelofte (Num.6:13). Dat betekend dat Paulus aan het einde van zijn gelofte naar de tempel gaat en een brandoffer, een zondeoffer(?) een vredeoffer, een spijsoffer en een plengoffer brengt….In hand.21 neemt hij die kosten van 4 andere mannen op zich, om aan de Joden te laten zien v24 dat hij mee gaat in het onderhouden van de wet.
Kunnen wij wel luisteren naar zo’n man, kunnen wij zijn lering wel aannemen? Hij offert, hij gaat naar de tempel?!?!
En die gemeente waar we ons stelletje gemeente leden naar toe hebben geteleporteerd, die bestaat overwegend uit Joden…..ze hebben de Messias aangenomen, maar er is een enorme worsteling. Wat van hun Joodse oude gebruiken komt er te vervallen en wat blijft? Aan welke van die gebruiken moeten de heidenen (dat zijn wij dus) zich nu precies aan houden? Aan Paulus zijn persoonlijke voorbeeld kunnen we het niet afleiden, want hij leeft (gedeelte?) naar Joodse gebruiken.DSC_2363
Er zijn Joden die wel met ons willen eten, maar er zijn er ook die zich van ons afzijdig houden, die vinden dat wij onrein zijn. Er zijn er die vinden dat we ons 1st moeten laten besnijden….en hoe zit het toch met die ingewikkelde spijswetten?
Hoe kunnen we met dit stelletje wetsaugurken in één gemeente zitten? Zoveel afwijzing, zoveel oordeel, zoveel verwarring.
Paulus is moedig, hij durft door de materie heen te snijden en heldere uitspraken te doen over deze discussie punten. In kol.2:10-11 durft hij te stellen dat we niet besneden hoeven te worden naar het vlees. Dat zijn grote discussie, misschien wel vergelijkbaar met de kinderdoop in onze tijd.
Paulus de Jood schrijft ons v16 dat we ons door niemand moeten laten oordelen inzake eten, drinken, feestdagen, nieuwe maan of shabbat. Al die zaken waarom wij voor een Jood onaanvaardbaar zijn en het verkeerde geloof aanhangen. Dus we zijn vrij,….maar die 1ste gemeenten staan wel in een roerige tijd en groeien in een cultuur die ons geheel vreemd is. (Om over de man-vrouw verhouding nog maar niet eens te spreken, of het hebben van slaven, of er één te zijn)
Ik vraag me werkelijk af, of we Paulus’ zijn lering zouden hebben aangenomen; of we werkelijk in zo’n gemeente zouden zitten???
Zou het soms mogelijk zijn dat we het in onze tijden in onze gemeentes niet veel gemakkelijker hebben?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s