1 Tess.5:16 verblijd u te allen tijde.

1 Tess.5:16 verblijd u te allen tijde.

“Rejoice”, zegt de Engelse bijbel.
In Filippenzen zegt Paulus het wel 3 keer in zijn brief 3:1“Verblijd u in de Here. 3;4 Verblijdt u in de Here te allen tijde!. Wederom zal ik zeggen: verblijd u!”. De herhaling benadrukt dat het om een belangrijke boodschap gaat, het is geen losse opmerking tussendoor maar een sleutel voor ons leven.
Paulus zegt dat je verblijden is een opdracht die altijd geldt. Waarin zal je je dan verheugen? “In de Here!” Dat is wel heel breed.
Om een nauwkeuriger idee te krijgen waarin we ons zullen verheugen, kunnen we naar de Griekse grondvertaling kijken.  Het woord chairó-verheugen, vindt zijn stam in het woord: charis-genade en in xara-vreugde.
Charis, kan vertaald worden met: “vriendelijkheid, neerbuigende goedheid”, en dit kennen we uit het oude testament . In de naam die God voor Mozes uitroept in Exodus 34:7 staan de woorden; ”Appayin Erek- langzaam in boosheid,  Chanan- genadig, Rachum- meevoelend/bewogen, El Yahweh Yahweh”. Andere woorden die worden uitgeroepen als de naam van God zijn: “wemet- waarheid, chesed- trouw aan het verbond, werab- overvloed, die Awon- ongerechtigheden en Chattaáh- zonden vergeeft”.
Je verheugen heeft dus direct te maken met wie God is en hoe Hij met ons handelt.
Een wereld van begrip wordt in deze paar woorden van Paulus samengevat, die voor hem als wetsgeleerde Jood, voor de hand liggend zijn. Hij begrijpt de taal waarin Gods naam wordt uitgeroepen, wij moeten ons daar wat meer voor inspannen.
Dit is wie God is. Hij wordt niet snel boos! Hij voelt met ons mee! Hij vergeeft onze zonden en overtredingen! Hij blijft trouw aan het verbond wat Hij met ons heeft gesloten door Jezus Christus! En dit alles doet Hij overvloedig!
Dit gaat zo tegen onze natuur in en tegen de mentaliteit waarin wij leven, dat we het ons niet vaak genoeg kunnen realiseren. Hierin mogen we worden als kinderen.
Kinderen die iets leuks hebben mee gemaakt vinden het heerlijk om nog een keer te vertellen hoe leuk het was. Hoe hoog de schommel ging, hoe groot het ijsje was, hoe enorm zeDSC_1493 hebben gelachen om die ene grap. Dat vermogen hebben wij ‘grote mensen” weer nodig met betrekking ons te verheugen in God.
Wat een wonder dat Hij ons uit die situatie heeft gered; het moment dat je precies het juiste antwoord wist te geven; die ene zonde die je zo vreselijk vast zette elke keer, vergeven en weggenomen; een mens die geen enkel vooruitzicht had, zal eeuwig leven; wandelen op gouden straten, in Gods nabijheid…”. Zo heeft Hij gehandeld in het verleden en zo zal Hij handelen met ons in deze situatie en in onze toekomst, want Hij verandert niet.
Het gaat verder als het ophangen van een vakantie kiekje op de koelkast, maar het te binnen brengen van een totale beleving, van blijdschap, liefde en genade. En die kennis toepassen in het heden, want je verheugen is een werkwoord!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s