Huis van gebed

Jes. 56:7 hem breng Ik naar mijn heilige berg, hem schenk ik vreugde in mijn huis van gebed; zijn offers  zijn welkom op mijn altaar. Mijn tempel zal heten ‘Huis van gebed voor alle volken’.

“Huis van Gebed”, staat er in de grondtaal en daarmee wordt de aard van het hemelse huis gedefinieerd.
In openbaringen en de profeten vinden we omschrijvingen van het geestelijke huis.
Er is een stad (Openb.21; Ez.48) van onvoorstelbare glorie, met vele woningen (Joh,14:2), waar God te midden van Zijn volk zal wonen (Zach.2:10) . Het is de plaats waar Jezus zit aan de rechterhand van de Vader(Matt.26:64) die voor ons pleit en onze hogepriester is voor eeuwig (Hebr.8).
Dit betreft echter allemaal beschrijvingen van wat er is. Het ziet eruit “als” en “lijkt op” zegt Johannes, want aardse beschrijvingen schieten te kort voor het hemelse.

“Huis van gebed”, spreekt van de functie van het huis in de relatie tussen het hemelse en de mens.
Ik denk dat dit gebed betreft in de breedste zin van het woord: aanbidding, lofprijs, tongentaal, voorbede, strijdgebeden, dank gebeden, vragen. Alle communicatie in de relatie tussen God en Zijn kind(eren). Zelfs het in stilte dicht van elkaars nabijheid genieten, hoort bij die relationele interactie.
Alles wordt mogelijk door die gebedscommunicatie met de Vader.

Die communicatie is in Gods ogen heilig. Het is zo kostbaar voor hem dat Hij er alles voor over heeft  en Zijn eigen Zoon geeft om alles wat scheiding in die relatie veroorzaakt, te verwijderen.
Het is zo waardevol dat ontheiliging van die relatie, één van de weinige momenten is waarom we Jezus boos zien. Matt.21:13 Mijn huis zal een huis van gebed heten, maar jullie maken er een rovershol van, zegt hij als hij de handelaren de tempel uit jaagt.
Dit betreft de tastbare tempel en waarin zondig wordt gehandeld door er een markt van te maken, maar de schrijver van de Hebreeënbrief definieert de tempel in 8:5 als een afbeelding en schaduw van het hemelse. Een geestelijke vergelijking is zeker op zijn plaats.
Op persoonlijk niveau hoort het huis van gebed, een heilige communicatie tussen God en Zijn kind te zijn, daarin horen dealtjes en onderhandeling geen plaats te vinden. In een huweDSC_4635lijksrelatie of een hartsvriendschap is egoïsme en eigen gewin het schadelijkste wat er kan gebeuren. Het schaadt alle vertrouwen wanneer je vragen moet stellen bij iemand zijn intenties.
Het optreden van Jezus had ook een historische context. De aantasting van de heiligheid van de tempel, bestond uit vele aspecten. Romeins geld met de afbeelding van de keizer, werd geruild voor geld munten om tempelbelasting te betalen, die door de Joodse religieuze leiders aan Rome werd afgedragen.  Leiders die de heiligheid van de tempel en het onderwijs moesten bewaken, stonden de ontheiliging toe en maakten er onderdeel van uit. Daarbij waren ze ook nog overtuigt van hun gelijk en wilden hen die zich ertegen verzetten ombrengen. Deze manier van handelen klinkt in deze tijd nog steeds zeer modern en hoeven we niet ver te zoeken om daar voorbeelden van te vinden.
In die situatie komt Jezus binnen, keert de tafels om, jaagt met een stuk touw de handelaren naar buiten en verbiedt mensen nog spullen de tempelhof in te dragen.
Het is misschien onbekend hoelang zo’n corrupt systeem in onze tijd stand kan houden, maar wat God ervan vindt is duidelijk: Kom niet aan Mijn huis van gebed, want die hoort heilig te zijn.
Waarheid en blijdschap wonen daar en elke smet van persoonlijke of externe aard hoort daar geen plaats te hebben.
Vader wilt U ons vergeven, onze relatie met U reinigen en alles wat daar tussen in staat weghalen, in Jezus naam.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s