Bidt voor ons land.

Ik heb me nooit zo bezig gehouden met gebed voor een land. Het zei me nooit zoveel, een land dat leek me zo’n groot ding waar je je als individu klein en machteloos tegenover voelt; als 1 klein stemmetje, tegenover een overstelpende massa. Maar als je de grootheid en de macht van God begint te beseffen en Zijn werk in mensen, wordt het begrijpelijker wat dat betekend op een groter niveau, als dit gebeurd in een heel land.
Een paar weken terug deed God me de belofte dat Hij me zou leren hoe ik voor landen kan bidden. Hierdoor dook ik mijn Bijbel in en kwam tot de ontdekking dat God eigenlijk heel veel over ‘naties’ zegt. Ik las er alleen overheen doordat onze vertaling spreekt van ‘volk’, waar de grondvertaling het vaak over een natie heeft, (en een ander woord voor ‘volkeren’ gebruikt). In de onderstaande teksten, waarin ik iets laat zien van Gods werk in een natie ben ik daarom van de grondvertaling uitgegaan.
Tot besluit wil ik eindigen met een prachtig gebed wat je voor ons land zou kunnen gebruiken, uit de New Jerusalem Bible vertaling.

Ps.33:12 Gelukkig is de natie, welks God de Here is; het volk, die Hij zich ten erfdeel koos. Door het 2de deel van de zin, zijn we geneigd om hier specifiek aan Israël te denken, maar het is groter als dat. Een natie/volk bestaat uit mensen. Mensen die allemaal door God zijn uitverkoren, gekocht en betaald met Zijn bloed.
Ps.22:28 Alle einden der aarde zullen het gedenken en zich tot de Here bekeren, alle geslachten der volken zullen zich buigen voor Zijn aangezicht.
Wanneer er in een land veel mensen zijn die God groot maken en Hem aanbidden, dan mag dit land zich gelukkig prijzen. Bij individuen verandert het ‘klimaat’ van hun leven, hun handel, wandel en hun keuzes; zo verandert  dit ook voor een natie wanneer die God gaat najagen. De liefde en barmhartigheid in zo’n land neemt toe.
Zoals mensen worden getransformeerd naar Zijn beeld en gelijkenis, zo kan Hij een hele natie kenmerken met de eigenschappen van Zijn karakter. Ex.34:6 “barmhartig, genadig, lankmoedig, groot van goedertierenheid en trouw”. De vrede breidt zich uit en dit gebeurd los van wie de politieke beslissingen neemt, want 1 bestuurder kan een besluit nemen, maar een volk is bepalend voor de uitvoering van het besluit. Het volk bepaald de ‘temperatuur’, of ze ergens enthousiast voor zijn en met welke kracht ze ergens voor staan.
Ps.33:10 de Here verbreekt de raad van de natie, ineffectief maakt Hij de gedachten van een volk; de raad van God houdt eeuwig stand. Wat uit God geboren is overwint de wereld!

Ps.67 May God show kindness and bless us and make His face shine upon us (in the Netherlands).
Then the earth will acknowledge your ways, and alle the nations your power to save.
Let the nations (Netherland) praise you God,
let alle the nations praise you.
Let the nations (..) rejoice and sing for joy,
for you judge the world with justice
You judge the peoples with fairness,
You guide the nations(..) on earth.
Let the nations praise you God,
Let alle the nations praise you.
The earth has yielded its produce;
God, our God has blessed us(..).
May God continue to bless us,
and be revered by the whole wide world.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s